Skip to content

Nieuws

Lees hier de laatste nieuwsberichten van CleverIQ Trainingen.

Het succes van een Office 365-implementatie

Over het algemeen houden mensen niet van veranderingen. Naar de reden waarom mensen niet van veranderingen houden zijn jarenlang diverse studies gedaan. Uit de studies kwamen onder andere de volgende conclusies naar voren;

  1. De mens is bang om controle te verliezen.
  2. Angst voor onzekerheid.
  3. De mens houdt niet van verrassingen.

Een overstap naar Office 365 is voor elke organisatie een grote verandering. Om ervoor te zorgen dat de overstap succesvol verloopt, is het belangrijk om de mens (en dus de medewerkers) op deze verandering voor te bereiden. Ofwel, sta als organisatie stil bij de eindgebruikersadoptie, want hier ligt de sleutel tot het succes!

Tip 1: Neem de eindgebruiker direct mee! 

Neem met de start van Office 365 ook direct de adoptie mee. Wacht niet tot na de lancering, maar maak meteen een plan wat u wilt bereiken met Office 365. Welke app’s gaan er gebruikt worden? En hoe gaat u de medewerkers enthousiast maken voor het gebruik van Office 365?

Let op: Zorg dat het geen ‘IT-verhaal’ is, maar gedragen door de organisatie. Betrek het management en alle lagen en onderdelen van de organisatie erbij.

Tip 2: Begin met het laaghangende fruit 

Wat zijn de problemen in de organisatie die u met Office 365 gemakkelijk kunt oplossen? Liefst punten die heel zichtbaar zijn voor de gebruikers. Pak die snel op, dan heeft de organisatie er direct voordeel van én ervaren de medewerkers ook meteen het nut van Office 365.

Enthousiasmeer uw medewerker voor Office 365 en geef antwoord op de vraag: “What’s in it for me?”

Tip 3: Communiceer de voordelen voor de gebruikers 

De medewerkers moeten natuurlijk weten dat Office 365 beschikbaar is, maar vooral ook wat zij er zelf aan hebben. Leg uit en laat zien hoe Office 365 het werk gemakkelijker en prettiger maakt. Bijvoorbeeld, gemakkelijk overleggen op afstand met Skype voor Bedrijven, eenvoudig informatie delen of snel samenwerken met Teams.

Tip 4: Zorg voor goede ondersteuning en training 

De medewerkers moeten weten welke onderdelen ze waar voor kunnen gebruiken en hoe ze het moeten gebruiken voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Bied korte trainingen aan. Zorg er daarbij ook voor dat de medewerkers snel en eenvoudig hulp kunnen krijgen bij vragen over het gebruik van Office 365.

Tip 5: Ga door! 

Uw organisatie ontwikkelt zich, Office 365 ontwikkelt zich, dus uw adoptieplan moet ook doorgroeien. Organiseer regelmatig een campagne om de gebruikers een onderbenut onderdeel, nieuwe functionaliteit of een nieuw business-scenario te laten omarmen. Het uitbreiden van kennis en het delen van ervaringen blijven een belangrijk uitgangspunt bij de continue adoptie van Office 365.

Met deze 5 tips zorgt u dat uw medewerkers zich kunnen voorbereiden op de veranderingen en gebruik kunnen maken van de nieuwe functionaliteiten van Office 365.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Recente berichten