Skip to content

Nieuws

Lees hier de laatste nieuwsberichten van CleverIQ Trainingen.

Tien redenen om te starten met Agile werken

Voor iedere werkgever is het natuurlijk de wens om efficiënt aan de slag te gaan. Wanneer iets niet efficiënt werkt is dat frustrerend, en het kan op termijn veel geld kosten. De Agile manier van werken is er dan ook op gericht om uw werkprocessen te optimaliseren. Klanttevredenheid waarbij de medewerkers duidelijke handvatten hebben. Hieronder zetten we voor u tien redenen uiteen waarom u ook de Agile methode zou moeten toepassen.

1.      Oplevering van producten sneller geregeld
U zorgt met een duidelijke manier van werken en sprints dat uw producten en diensten aansluiten bij de huidige wensen van jouw klanten. Wanneer je met enorme tijden tussen opleveringen zit,
kan de klant ondertussen de interesse verliezen. Bovendien zorgt u er met flexibele strategieën voor dat u snel kunt inspringen om veranderingen in wensen en verwachtingen.

2.      Sneller je investering terugverdienen
Er wordt natuurlijk bij elke investering gekeken hoe snel u deze terug kunt verdienen. Door steeds kleinere deelproducten of -projecten op te leveren in een cyclus van ongeveer twee weken
kunt u sneller iets laten zien. Dat is voor het team en voor de klant prettig. Het team ziet doelen behaald worden, en de klant ziet dat je echt niet voor ze stilzit.

3.      Goed kunnen luisteren naar je klanten
Wanneer u slechts bij volledige oplevering van uw product feedback krijgt is dit eigenlijk te laat. Daarom is het beter steeds met korte sprints te werken van een paar weken. Zo heeft u
steeds een deel waar u samen met alle belanghebbenden goed naar kunt kijken. Door te luisteren, en die informatie te gebruiken bij de volgende sprint verliest in geen tijd aan het maken van iets wat uw klant toch niet wil.

4.       Zorgen dat wat u maakt ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden
Het product of de dienst die u uiteindelijk levert moet natuurlijk wel aansluiten bij wat uw klant nodig heeft. Als uw product niet zo gebruikt kan worden als u voor ogen had, word er ook
geen waarde toegevoegd. Ook daarom het is het van belang om met deelproducten te werken. Zo houd u goed zicht op wat uw klant er daadwerkelijk mee gaat doen en verspilt u geen moeite aan bijzaken die niet gebruikt worden.

5.      Risico’s inperken
Door Agile te werken voorkom je dus risico’s. samen met uw team zorgt u ervoor dat u niet voor vervelende verassingen komt te staan. Het nauwe contact met de klant tijdens de snelle opleveringsmomenten
zorgt dat u altijd zeker weet dat u nog op de goede weg zit. U voorkomt op die manier dus dubbel werken met alle kosten van dien.

6.      Uzelf verzekeren van kwaliteit
Het is natuurlijk voor de klant vervelend als hij niet krijgt wat hij verwachtte. Maar ook de ontwikkelaars zelf vinden dat natuurlijk maar niets. Ze willen immers iets moois opleveren en
dat ze trots kunnen zijn op hun werk. Zorg daarom voor een duidelijke manier van werken, en communiceer duidelijk. Op die manier hoeven de ontwikkelaars zich alleen maar op het ontwikkelen te richten.

7.      Met plezier naar het werk
Het werken met Agile is dus niet alleen vanuit het klantgericht denken een goede oplossing. Ook zorgt het voor teams die zichzelf kunnen sturen, met de ondersteuning die ze nodig hebben.
Doordat mensen samen aan een doel werken, voelt iedereen de verantwoording voor een mooi product. Bovendien maakt juist die nauwe samenwerking dat mensen graag naar hun werk gaan. De korte oplevercyclus zorgt dat uw medewerkers vaker kunnen stilstaan bij hun
vooruitgang.

8.      Verspilling tegengaan
In plaats van alle betrokkenen bij uw project individueel aan de slag te laten gaan creëert u teams. Doordat de mensen in de teams elkaar op de hoogte houden voorkomt u dat de uiteindelijke
puzzel niet in elkaar past. Daarom help Agile ook bij tegengaan van verspilling. Dubbel werken is altijd jammer, het duurt niet alleen langer en kost meer. Het is voor de ontwikkelaars ook niet prettig werken.

9.     Meer tevredenheid bij klant en leverancier
Door tijdens de deelopleveringen te kijken wat er nog toegevoegd kan worden, of aangepast voorkomt u frustratie. Door dat Agile werken bouwt u voor uzelf die momenten in om te kijken of
alle neuzen nog dezelfde kant op staan. Bovendien kan de klant zien hoe het ontwikkelproces verloopt. Laat daar dan ook zien dat u werkt aan een zo goed mogelijk product.

10.      Duidelijkheid en planning
Het is soms best lastig om een duidelijk beeld te scheppen bij uw klanten van wat ze kunnen verwachten. Ook is het lang niet altijd even duidelijk hoe lang een bepaald project gaat duren.
Die onzekerheid is voor niemand prettig. Door daarom voor vaste opleverritmes te kiezen neem je veel van die onduidelijkheid werkt. Dat communiceert wel zo prettig.

Ga daarom ook Agile werken. Kies voor een aanpak die werkt voor uw klanten en uw werknemers. Zorg ervoor dat uw Agile teams aan de slag kunnen met een duidelijke werkwijze.
Wij vertellen u graag meer over wat Agile voor uw organisatie kan betekenen.